אחד הרגעים המרגשים והייחודים שיש ביהדות, הוא מה שמכונה תיקון חצות. מדובר במנהג אשר נערך בחצות הלילה, במסגרתו קוראים קינות ותפילות על חורבן בית המקדש.
תיקון זה נהוג לבצע לבד, אך צריך לומר, שהוא יכול להתבצע גם עם אנשים נוספים, כולל במניין, אך כאמור אין זו חובה. הוא מתבצע באופן הבא. מתיישב על הארץ, חולצים נעליים, ומתחילים בקריאה של פרקי תהילים, תפילות וקינות.
בין היתר מבצעים את מה שמכונה תיקון רחל שהוא הראשון שבין התיקונים, רובו בכי וצער על החורבן, אחריו מגיע תיקון לאה שמתייחס לקריאת תהילים לשם בניית הבית. צריך לומר שעל פי הקבלה, התיקון גם יכול להביא את הגאולה ולכן חשוב לעשות אותו.
יש מי שנוהג לעשות תיקון חצות מדי יום, אך מרבית היהודים עושים זאת כלומר בתשעה באב, אז מתכנסים במקומות שונים, בין אם זה בכותל, בכוללים, ישיבות, בתי כנסת ומקומות אחרים על מנת לערוך תיקון זה.
במהלך השנים נוצרו מקבילות לתיקון חצות, כאשר חילוניים רבים החלו לערוך אירועים שנערכים באותן שעות בדיוק, מתוך כוונה להעניק לתיקון משמעות אחרת. לא רק של בכי וצער על חורבן הבית, אלא גם משמעות של תיקון אמיתי, חברתי, תיקון שנועד להביא אחדות בתוך עם ישראל.
תיקון חצות הוא, כאמור, אירוע מאוד מרגש ומיוחד, גם עבור מי שאיננו אדם דתי ואיננו רואה בכך את המשמעות שאנשים אשר משתתפים בתיקון רואים בכך, אין ספק שאם הוא יתבונן באירוע מבחוץ, הוא יוכל לראות שמדובר במשהו יוצא דופן שאין כדוגמתו.
בין היתר זה נובע מהעובדה, שמדובר באירוע שמגיעים אליו לפעמים אלפי אנשים ממקומות שונים, ונהוג לעשות אותו כבר מאות שנים. כלומר, כל מי שעושה אותו חש שהוא חלק בשרשרת היסטורית ארוכה וחשובה, שהתחילה מאות שנים לפניו ותימשך גם אחריו. ובכל זאת, הוא מוצא בכך חשיבות רבה.
לפני סיום צריך לציין, מדובר בטקס לא פשוט, מלא רגשות, מלא תחושות, ולא כל אחד בהכרח יכול לעמוד בו ובסיטואציה בה נמצאים במהלך התיקון, בוודאי לא מתחילתו עד סופו.